دستگاه سی ان سی چیست؟ و کارایی دستگاه سی ان سی در صنعت چقدر است؟

1398/11/26 در ساعت 19:24:00

دستگاه هایی که کنترل آن ها به روش سی ان سی انجام می گیرد این قابلیت را دارند که حرکت ابزار آن ها از طریق کامپیوتر انجام گیرد.

دستگاه سی ان سی چیست؟ و کارایی دستگاه سی ان سی در صنعت چقدر است؟

دستگاه سی ان سی چیست؟ و کارایی دستگاه سی ان سی در صنعت چقدر است؟

دستگاه سی ان سی چیست ؟ و کارایی دستگاه سی ان سی در صنعت چقدر است؟ - گروه صنعتی ایران فلز

در تمام دوران های مختلف و تولید صنایع، نیاز مبرم به دستگاههای تراشکاری و اسپارک ها و یا اندازه گیری و سیستم های تولیدی احساس شده است. امروزه دستگاهها به سيستم هاي كنترل مجهز شده اند و فرآیند آنها به دقیق ترین و کوتاهترین حالت ممکن انجام می شود.

اولین ماشین سی ان سی در سال ۱۹۴۰ ساخته شد.

 هدف از ساخت سی ان سی تولید موتور­های حرکتی در کنترل است و به وسیله آنها حرکت ابزار کنترل می­شود.

 کنترل حرکت ابزار از طریق نوار پانچ شده­ای که به دستگاه تغذیه می­شود انجام می­گیرد و نقاط خاصی را به طور مستقیم به دستگاه معرفی می­کند تا ابزار به آن نقاط حرکت کند.

 این مکانیسم قدیمی بعدا با هر دو نوع فرمان آنالوگ و دیجیتال کامپیوتری بهبود یافت و با پیشرفت علوم کامپیوتر و کنترل این مفهوم به پیدایش سی ان سی انجامید.

در ادامه با ما گروه صنعتی ایران فلز، همراه باشید تا سی ان سی را بیشتر شناخته و با کارایی دستگاه سی ان سی در صنعت بهتر آشنا شویم.

دستگاه سی ان سی كنترل كننده نرم افزاري است كه وقتي برنامه اي به حافظه كامپيوتر آن وارد شد براي انتقال كدهاي آن نياز به سخت افزاري نيست.

اين ماشينها با اعداد و حروف كار مي كنند.

در دستگاههاي سی ان سی برنامه هاي اجرائي در حافظه(فقط خوانده می شود) ROM مستقر مي شوند.

برخي از سی ان سی ها از نمونه هاي RAM بنام حافظه CMOS استفاده مي كنند كه در صورت قطع  اتصال برق سیستم كامپيوتر اطلاعات را در خود نگهداري مي كنند.

درك نحوه پردازش اطلاعات در كنترل كننده ها در يادگيري برنامه نويسي آنها است.

کنترل عددی کامپیوتری یا همان سی ان سی (Computer Numerical Control – cnc) چیست؟

کنترل عددی کامپیوتری عموما به اختصار سی ان سی (cnc) نامیده می­شود. دستگاه­هایی که کنترل آن ها به روش سی ان سی انجام می­گیرد این قابلیت را دارند که حرکت ابزار آن ­ها از طریق کامپیوتر انجام گیرد.

در این فرآیند دستورالعمل­های کد گذاری شده دقیق به ریزپردازنده داخلی دستگاه که سیستم ابزار گیر را کنترل می­کند ارسال می­شود.

این ریزپردازنده به عنوان یک کامپیوتر کوچک است که قادر است اطلاعات کد شده را دریافت کند.

 این ریزپردازنده اطلاعات کد شده را دریافت کرده، آنها را تجزیه تحلیل می­کند و پس از فهم آن­ها، این دستورات را به اعمال فیزیکی تبدیل می­کنند.

فایده اصلی سی ان سی این است که قبل از شروع ماشین کاری می­توان نتیجه آن را دید و بهترین روش را برای ماشین­کاری انتخاب کرد.

هدف از سی ان سی این است که فرایند ماشین کاری اتوماتیک شود و در نتیجه فرایند ها مطلوب تر و  دخالت نیروی انسانی کمتر شود.

 به همین منظور دو عضو جدا ناشدنی از فرایند سی ان سی نرم افزار های طراحی به کمک کامپیوتر (Computer-Aided Design _ CAD) و نرم افزار های ساخت به کمک کامپیوتر (Computer-Aided Manufacturing _ CAM) هستند.

مورد استفاده ترین ماشینکاری به سبک سی ان سی عبارت اند از تراش، فرز، برش پلاسما، برش واترجت و سنگ.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


لطفا مطلب زیر را نیز مطالعه کنید :

دستگاه برش گیوتین هیدرولیک چیست؟


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

مزایای استفاده از دستگاه های سی ان سی :

مزایای استفاده از دستگاه های سی ان سی - گروه صنعتی ایران فلز

  1. دقت بالایی در تولید قطعات دارند.

  2. ماشين ابزار سی ان سی با كنترل كامپيوتري در يك زمان مي تواند به جاي چند دستگاه ماشين ابزار معمولي کارآیی داشته باشد.

  3. به لحاظ صرفه جویی مصرف ابزار در ماشين كنترل عددي كمتر از ماشين هاي معمولي مي باشد.

  4. فضای توليد قطعات كه داراي پيچيدگي زياد است با ماشين كنترل عددي بيشتر است.

 

يك دستگاه با كنترل عددي، دستگاهي است كه توسط يك كد ساختار یافته و در مسير و هدفي كه تعیین شده است حركت مي كند لازمه آن برنامه ريزي قبلي و طبقه بندي اطلاعات و داده هاي مورد نظر است.

 تفاوت فاحش و اساسي يك دستگاه دستي و يك ماشين با كنترل برنامه اي در سرعت و کیفیت است.

در ماشين دستي هركدام از مراحل كار پشت سرهم با دست تنظيم مي شود. و در ماشينهاي با كنترل برنامه اي مراحل كار در يك برنامه ذخيره  و اجرا مي شود.

در ماشین های سی ان سی مدرن امکان استفاده از چندین ابزار در یک فرایند و حتی استفاده از چند ابزار با هم جهت ماشین کاری یک قطعه فراهم شده است.

در برخی موارد چند ماشین همزمان از یک پردازنده فرمان میگیرند و یک انسان یا ربات قطعات را از یک ماشین به ماشین دیگر انتقال میدهند.

در هر صورت ماشین دنباله ای از دستورات رمز گذاری شده را به عمل تبدیل میکند و این تا حدودی مشابه کاری است که یک طراح در کامپیوتر انجام میدهد.

از ان سی به سی ان سی :

از ان سی به سی ان سی - گروه صنعتی ایران فلز

مثل هر فرایند دیگر در طی زمان، فرایند ماشین کاری نیز پیشرفت کرده و به طور قابل توجهی بهبود یافته است.

طبیعتا فرایند سی ان سی از فرایند ان سی بهبود یافته تر و کارآمد تر است و اما شباهت هایی که این دو با هم دارند در تولید قطعات باید به مباحثی همچون زمان، هزینه، دقت ماشینکاری و غیره توجه داشت و فرایند را انتخاب نمود.

اجزای ماشین کنترل سی ان سی :

  1. برنامه‌ ماشین : برنامه‌ شامل‌ مجموعه‌ای‌ از اعداد، حروف‌ و نشانه‌ هایی‌ است‌ که به‌ ماشین‌ می‌گوید چه‌ عملی‌ را باید انجام‌ دهد. مجموعه‌ این‌ اعداد، حروف‌ و علائم‌ که‌ به‌ صورت‌ کدهای‌ رمز بندی‌ شده‌ می‌باشند.

  2. واحد کنترل‌ ماشین‌  : سی ان سی  نوعی‌ کنترل‌ است‌ که‌ بر روی‌ ماشین های‌ افزار به‌ منظور اتوماسیون‌ استفاده‌ شده‌ و هر سیستم کنترل‌ دارای‌ سه ‌جزء اصلی‌، واحد ورودی‌ واحد پردازشگر و واحد خروجی‌ می‌باشد.

پیچیده‌ترین‌ سیستم‌ کنترلی‌ را انسان‌ دارد که‌ درآن‌ حواس‌ پنجگانه‌ به‌ عنوان‌ واحد ورودی‌ مغز انسان‌ به‌ عنوان‌ پردازشگر و ماهیچه‌ها و کلام‌ انسان‌ به‌ عنوان‌ واحد خروجی‌ عمل‌ می‌کند.

  1. ماشین‌افزار : موتورها، اجزای‌ مکانیکی‌، سیستم‌، سومین‌ قسمت‌ اصلی‌ یک‌ سیستم‌ سی ان سی ماشین‌ ابزار می‌باشد که‌ کار اصلی‌ فرآیند یعنی‌ براده‌ برداری‌ را انجام ‌می‌دهد این‌ قسمت‌ در حقیقت‌ شامل‌ قطعه‌ کار، ابزار، فیکسچر و دیگر اجزاء مکانیکی‌ و برقی‌ موجود در ماشین ‌سی ان سی می‌باشد.

در صورت نیاز از شرایط ارائه خدمات و کاربرد دستگاه های متعدد، می توانید با همکاران با تجربه مجموعه ایران فلز تماس بگیرید.

گروه صنعتی ایران فلز، با مشاوره رایگان در خدمت شما عزیزان می باشد.

 

نظر جدید
0%