مزایای برش لیزری چیست ؟

1398/11/21 در ساعت 18:37:00

برش لیزری همان طور که از نامش پیداست به وسیله تاباندن اشعه لیزر در نقاط و قسمت های مشخص کار می کند و موجب ذوب شدن فلز در آن ناحیه میشود

مزایای برش لیزری چیست ؟

مزایای برش لیزری چیست ؟

مزایای برش لیزری چیست ؟ - گروه صنعتی ایران فلز

در مقاله قبلی، "برش لیزری" را معرفی کردیم و کاربردهای برش لیزری را توضیح دادیم. در این مقاله قصد داریم، به مزایای استفاده از "برش لیزری" بیشتر پرداخته و صنعت " برش لیزری" را بهتر معرفی کنیم.

در ادامه با ما گروه صنعتی ایران فلز، همراه باشید تا با مزایای برش لیزری، آشناتر بشویم.

از آنجا که دستگاه های متعددی با عملکردهای متفاوت در بازار برش لیزری وجود دارد. بنابراین مخاطبین  میبایست به خوبی این فرآیند را بشناسند تا بتوانند با اطلاعاتی جامع، بهترین انتخاب را داشته باشند.

برش لیزری با بهترین دستگاههای جهانی انجام میشود و گروه صنعتی ایران فلز از موهبت این تکنولوژی برخوردار است.

 برش لیزری همان طور که از نامش پیداست به وسیله تاباندن اشعه لیزر در نقاط و قسمت های مشخص کار می کند و موجب ذوب شدن فلز در آن ناحیه میشود.

این روش در برش لیزری مزایای بسیاری دارد که با توجه به ارزش زمان در جامعه کنونی، به دقت بالای آن نیز می توان اشاره کرد.

در جوامع کنونی و با پیشرفت های انجانم شده در صنایع مختلف تمامی فرآیندهای تولیدی تغییر کرده و روز به روز کارآمدتر شده اند .

از این فرآیند ها می توان به برش های لیزری اشاره کرد که در سطحی وسیع در اختیار همگان قرار دارد.

در حالیکه اشکال مرسوم، کار خود را به خوبی انجام می‌دادند.اما ضرورت نیاز به فرآیندهایی امن‌تر، کارآمدتر و قابل اعتمادتر به شدت احساس می‌شد که این امر با رشد ساخت و تولید نیز همراه بود.

در طی این عملکرد به روش ها و مزایای دیگر "برش لیزری" که در گروه صنعتی ایران فلز ارائه می شود، اشاره خواهیم کرد:

فرآیند برش به وسیله لیزر به صورت غیر تماسی انجام می شود.

این یعنی اشعه لیزر استفاده شده در برش لیزری  به صورت فیزیکی متریال را لمس نمی‌کند و فقط از طریق حرارت‌ دهی عمل ذوب کردن را انجام می‌ شود و هیچ گونه فشار و خمودگی در سطح کار و حین انجام کار دیده نمی شود. این کار باعث می‌شود تا  آسیبی به سطح مورد نظر وارد نشود.

 

برش لیزری مصرف بسیار پایینی از انرژی دارد.

برش لیزری مصرف بسیار پایینی از انرژی دارد - گروه صنعتی ایران فلز

با توجه به مصرف انرژی و صرف هزینه های بالا در تولید و صنایع مختلف اهمیت مصرف انرژی بسیار نکته مهمی است.

در این برش، دستگاه برش لیزری تنها ۱۰ کیلووات برق مصرف می‌کند. در حالی که دیگر راه های برش گاهی بیش از ۵۰ کیلووات برق مصرف می‌کنند.

 

برش لیزری روشی امن‌ و آسوده برای کاربر است.

"برش لیزری" نسبت به دیگر فرآیندها امن‌تر است زیرا اشعه در یک لایت‌ باکس قرار دارد.

برش لیزری را می‌توان برای بسیاری از متریال‌ها مورد استفاده قرار داد. متریال‌هایی مانند: فلز، الماس، پلاستیک، چوب، شیشه و غیره، برش لیزری هیچ مشکلی با سایز ها و ضخامت های مختلف و اشکال پیچیده ندارد.

با توجه به نیاز بالای تولید و سرعت و دقت برش لیزری به کاربر یا اپراتور این امکان را می دهد که به کمترین دخالت ممکن و با برنامه های پیشرفته بتواند خروجی پربازده و امنی را تولید کند.

برش لیزری بسیار دقیق و منظم عمل می کند.

برش لیزری بسیار دقیق و منظم عمل می کند - گروه صنعتی ایران فلز

می‌توان برش‌هایی دقیق انجام داد که هموار و یکدست هستند.

 این موضوع کمک کرده تا محصولات، اجزاء و دستگاه‌ها بسیار کوچک ‌تر شده و میزان دور ریز متریال را بسیار کاهش دهد.

 این توانایی موجب به حداقل رسیدن ضایعات هنگام برش شده و کوچک‌ترین قطعات هم با ظرافت برش داده می شوند.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


لطفا مطلب زیر را نیز مطالعه کنید :

برش لیزر چیست؟ و برش لیزر چه کاربردی دارد؟


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

برش لیزری برای فرآیند‌های دیگر نیز مفید است.

گرچه عمده استفاده از برش لیزری در فرآیندهای ساخت و تولید است اما این تنها محدوده‌ای نیست که می‌توان از برش لیزری در آن استفاده کرد.

در بخش پزشکی از آن برای برش در جراحی های حساس نیز مانند لیزیک و لیزر چشم نیز استفاده می‌شود .

همچنین کاربردهای دیگری نیز دارد، مانند کابردهای هنری. حتی یک هنرمند برای برش غذا و ایجاد طرح‌های جالب از این فرآیند استفاده کرده است.

در بخش های دیگر تولیدی که نیاز به حکاکی و یا فرآیندهای لیزری مشابه مانند نشانه‌گذاری لیزری و حفاری لیزری روی متریال مختلفی مانند چوب، پارچه، فلزات و شیشه دارند نیز می توان استفاده کرد.

 

برش لیزری بر روی انواع مواد قابل اجرا است.

برش لیزری بر روی انواع مواد قابل اجرا است - گروه صنعتی ایران فلز

دستگاه برش لیزری توانایی برش موادی از جنس  الماس، پلاستیک، چوب، شیشه و سایر متریال فلزی مانند آهن ، آلومینیوم ، فولاد ، استیل و غیره را دارد. این دستگاه به راحتی مواد مختلف را به شکل و اندازه‌های متنوع برش می‌زند.

باید توجه داشته باشید که فقط یک نوع یا یک تکنیک در فرآیند برش لیزری وجود ندارد و تفاوت‌های بسیار مهمی میان همه آن‌ها وجود دارد.

 

برش لیزری با 3 فرآیند که هرکدام شرایط خاصی  و مزایا و معایب متفاوتی دارند صورت می پذیرد:

فرآیند برش لیزری گازی:

طول موج آن بیشتر از دیگر فرآیند‌های برش لیزری است به این معنی که می‌توان از آن فقط برای متریال‌های غیر فلزی استفاده کرد.

 

فرآیند برش لیزری کریستالی:

فرآیند برش لیزری کریستالی در رده لیزرهای جامد قرار می‌‌گیرد.

از این جهت که می‌توان از این روش برای متریال‌های فلزی و غیر فلزی استفاده نمود نسبت به برش گازی برتری دارد، اما دستگاه برش لیزری کریستالی از قطعاتی گران‌قیمت ساخته شده پس تعویض قطعات آن نیز گران خواهد بود.

 

فرآیند برش لیزری فیبری:

این روش مزایایی را نسبت به دیگر روش‌ها دارد. می‌توان از آن هم برای متریال‌های فلزی و هم غیر فلزی استفاده کرد

شدت اشعه آن ۱۰۰ برابر قدرتمندتر از لیزر گازی است و نکته قابل توجه اینکه با توجه به استهلاک دستگاهها  و نیاز به تعویض قطعات ارزان تر است، گرچه که این ماشین‌ها به ندرت نیاز به تعمیر پیدا می‌‌کنند.

در صورت نیاز از شرایط ارائه خدمات و کاربرد دستگاه های برش لیزری و حکاکی لیزر می توانید با همکاران با تجربه مجموعه ایران فلز تماس بگیرید.

گروه صنعتی ایران فلز، با مشاوره رایگان در خدمت شما عزیزان می باشد.

نظر جدید
0%